Нещодавно у мережі вибухнув скандал навколо Всеукраїнської олімпіади з математики. Богдан Рубльов, український математик і доктор фізико-математичних наук, пояснив причину, через яку 93% учнів-відмінників не змогли впоратися з завданнями на олімпіаді з математики для восьмих класів.
На його думку, відповідальність за цей результат лежить не на Міністерстві освіти та науки або Малій академії наук, яких часто критикують за нібито надмірну складність завдань чи їх невідповідність шкільній програмі.
Богдан Рубльов наголошує, що олімпіади є інтелектуальними змаганнями, і участь у них вимагає ретельної підготовки. Учні повинні не лише демонструвати високі оцінки з математики, але й активно займатися позашкільною підготовкою, тобто відвідувати факультативи, гуртки, додатково працювати з викладачами чи самостійно опановувати необхідний матеріал через літературу або ресурси в інтернеті.
Він наводить зрозумілий приклад зі спортивної сфери:
ПриватБанк обтяжить додатковою комісією: за що будуть списувати по 200 грн
Українцям виплатять компенсації за комунальні послуги: хто і скільки отримає
Відключають повністю: вже з 26 листопада абоненти "Київстар" будуть без інтернету, кого торкнеться
"Час спливає": експерт, який передбачав повномасштабне вторгнення, приголомшив новим прогнозом
Чи можна собі уявити таку ситуацію. В Україні проголосили проведення відкритого чемпіонату зі стрибків в висоту серед жінок. Зрозуміло, що заявилися наші славетні спортсменки зі світовими іменами, ще 30–40 перспективних стрибунів, а окрім них заявилися ще 1000 дівчат, які мають відмінні оцінки з фізкультури. При цьому вони на уроках фізкультури займаються усім потроху – волейболом, гімнастикою, бігом тощо. Організатори чемпіонату природньо, що поставили стартову висоту на рівні 170 см, після чого 950 заявлених учасниць з такою початковою висотою нею не упоралися, що було цілком очевидно. Після цього хтось з тренерів, який спеціалізується на важкій атлетиці, заявив, що чемпіонат України провалений, бо 95% учасниць не зробили жодної вдалої спроби.
Особливу увагу математик звертає на випадки, коли вчителі нехтують важливістю такої підготовки.
Вчителька, яка прямо заявила, що вона жодного гуртка чи факультативу для дітей з підготовки до олімпіад не провела, але відправила на районну олімпіаду з математики «відмінників» у сподіванні, що вони там щось зроблять, по завершенні видала пост, що олімпіада провалена бо 93% учнів не зробили жодної задачі на 7 балів. Олімпіади – це є інтелектуальні змагання, до яких треба готуватися. Деякі вчителі провідних математичних навчальних закладів і на уроках розглядають цікаві ідеї при розв’язанні задач. А загалом вчителі, які розуміються на олімпіадах, проводять для учнів спеціальні гуртки та факультативи, або радять батькам знайти тренерів на стороні, або готуватися самостійно по математичній літературі або матеріалом в інтернеті. Принаймні вони радять своїм учням перед тим, як заявлятися на олімпіаду, подивитися задачі минулих років, щоб зрозуміти чи до снаги вони учню станом на зараз.
За словами Богдана Рубльова, відсутність належного підходу з боку педагогів впливає на результативність учнів. Учасники олімпіад мають розуміти, що як і будь-які конкурси, вони вимагають систематичної та наполегливої роботи. Експерт запевняє, що серед запропонованих задач щонайменше дві були посильними для дітей зі здатністю логічно мислити та виконувати прості дії, такі як скорочення дробів і поділ чисел. Окремі завдання навіть нагадували ті, що траплялися на попередніх олімпіадах.
Крім того, він зауважив, що в інших 15 областях України подібні заходи проходили без нарікань на їх рівень складності чи організацію. Більш того, у Києві були створені максимально комфортні умови для участі учнів, включаючи зручні місця проведення олімпіади. Втім, із десяти тисяч заявлених учасників захід відвідали лише близько семи тисяч.
Богдан Рубльов також акцентує увагу на спотворенні фактів про районну олімпіаду та на нерозумінні її суті з боку окремих критиків. У той час як юні математики виборюють нагороди на міжнародних престижних змаганнях, про ці досягнення не говорять так гучно, як про ситуацію з місцевою олімпіадою.
Українські юні математики, як і представники інших предметів, на Міжнародних олімпіадах виборюють золоті, срібні та бронзові медалі, приносять заслужену славу нашій країні поруч з відомими спортсменами, просто про такі перемоги набагато рідше пишуть.
Він наголосив, що підсумок районного етапу абсолютно закономірний і не є проблемою. Навіть якщо деякі діти більше не захочуть брати участь у таких змаганнях, це цілком нормально. У будь-якому разі залишаться ті учні, які люблять математику і готові докладати зусиль для якісної підготовки до нових випробувань.
Раніше портал Знай писав про шкільні олімпіади під час канікул: у мережі вибухнула суперечка.
Крім того, ми повідомляли про важкі завдання і жахливі умови: школярі поскаржились на олімпіаду з математики.
Також портал інформував, що репетиторка розповіла про три найпоширеніші помилки на НМТ.