Переможець премії Global Teacher Prize Ukraine 2021 Артур Пройдаков виступив за зміни у шкільній програмі з літератури. На його думку, частину класичних творів, які традиційно вивчають українські школярі у середній школі, діти фізично не здатні сприйняти через їх складність та вікові особливості. Про це педагог розповів в інтерв’ю «Прайм-Тайм».
Йдеться, зокрема, про такі твори як «Маленький принц» Антуана де Сент-Екзюпері, «Дон Кіхот» Мігеля де Сервантеса та «Ромео і Джульєтта» Вільяма Шекспіра. За словами вчителя, учні 12–14 років часто не розуміють їхньої художньої та емоційної глибини. Пройдаков навів і власний приклад: коли ці твори вивчали в його школі, вони не викликали серйозного ставлення — здебільшого сприймалися поверхово або навіть з жартами.
Так само складними для дітей є древні епічні пам’ятки, що вивчаються у 8 класі, такі як «Іліада» та «Одіссея». Педагог зауважує, що ці твори без ґрунтовного бекґраунду зі світової культури та міфології стають для підлітків скоріше переліком імен та подій, ніж художнім текстом.
За словами Пройдакова, оптимальним рішенням може бути зміна підходу до формування програми: у 5–9 класах школярам варто пропонувати твори, близькі їм за віком, досвідом та темами — про дружбу, самопізнання, вибір, стосунки в родині та колективі. Як приклад педагог наводить «Тореадорів з Васюківки» Всеволода Нестайка, а зі світової літератури — книги Фредеріка Бакмана, які часто порушують теми дорослішання та емоційної взаємодії.
Водночас системне вивчення класики, на думку Пройдакова, варто переносити на старшу школу, де учні вже здатні глибше аналізувати та усвідомлювати художній текст.
ПриватБанк блокує карти: яка операція може залишити без доступу до коштів
Пенсія по-новому: без чого не отримаєте у 2026 році та на скільки зростуть виплати
Українці отримуватимуть соцвиплати за новими правилами: що зміниться
Грошова допомога для пенсіонерів: хто може отримати майже 3 тисячі гривень
Педагог також звернув увагу на складність деяких творів української літератури, що вивчаються у 9 класі. Наприклад, «Слово про похід Ігорів» чи «Повість минулих літ» мають важливе культурне значення, але не завжди допомагають учням розвинути образне мислення або інтерес до читання. Аналогічну проблему він бачить і з романом Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», де школярі часто не розуміють навіть основних понять, на яких побудований сюжет.
Пройдаков підкреслив, що метою змін має бути не відмова від класики, а створення логічної та доступної системи навчання, де література допомагає дитині розвиватися, а не викликає відторгнення.
Нагадаємо, дзвінок з ТЦК: вчитель поскаржився на дурні жарти учнів
Раніше ми розповідали, що робити батькам, якщо школа вимагає гроші на ремонт та підручники
Також, відмінники масово провалюють олімпіади: вчителька назвала винних